geschiedenis

Tiefenthals poëzie werd ontdekt door Rein Bloem. Deze dichter en vertaler van gedichten (Mallarmé, James Joyce, Wallace Stevens) plaatste zijn werk in de traditie van de poésie blanche (het blanke vers). Deze traditie gaat terug op de poëzie van Edgard Allen Poe. Baudelaire vertaalde dienst gedichten in het Frans. Mallarmé en Apollinaire droegen tot deze traditie bij. De latere Van Ostaijen, Paul Célan en Hans Faverey worden er ook toe gerekend.

Dit verdict viel Tiefenthal zwaar. Niettemin haalde hij zijn debuut op de radio ermee. In zijn tweede bijdrage voor Foon, het programma op Radio 3 waar hij aan meewerkte, bracht Tiefenthal zijn gedichten begeleid door muziek. Aan de contrabass stond Jean Demey, aan de sax Henry Krutzen. De eerste is een Brusselaar die inmiddels in Antwerpen woont, de tweede een Belg met Nederlandse wortels uit Charleroi. De samenwerking was een zegen. Voor de opname in de studio’s van het Flageyplein speelden ze een try out in Den Bosch, in een literair café. Na de opname besloot Krutzen de sax aan de wilg te hangen. Jean Demey verdween naar Australië. Tiefenthal hield op met schrijven, drie jaar lang.

“Rondoods” betekende een nieuw begin, dat sindsdien niet meer is onderbroken. Tiefenthal schrijft ook in het Frans. Op vraag van Serge Largot, publiceerde hij enkele van die Franse gedichten in het tijdschrift “Tempus Fugit”, de opvolger van het beruchte “Labris”

Toen Max Kazan stopte met Tempus Fugit, diende zich in Brussel een nieuw tijdschrift aan, Bru/taal. Vanaf de tweede jaargang werd Tiefenthal erbij betrokken als redactielid. In dit kader trad hij enkele malen op te Brussel op het Groot Beschrijf (hij zong er in 2000 a capella het Kleine Veldlied op muziek van Mal Weldron, Anatomy, indertijd gebracht door het John Coltrane combo). In 1999 trad hij aan op de lancering van de poëzieprijs Halle 2000 met een gelegenheidsgezelschap, de School van Antwerpen & brede omgeving. Wie daarin Breda omgeving leest, komt er ook. Vier dichters traden aan: naast Tiefenthal het verschijnsel Jean-Emiel Driessens, tevens literair gids op Schoonselhof, Philippe van Beek en Aziz Deghab, een Arabisch dichter. Ze werden begeleid door het Schrikkeltrio, het toenmalig combo van Jean Demey. Immers, Jean Demey was na drie jaar Australië teruggekeerd.

Marc Tiefenthal 2005

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s